Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

25 sep
2019
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

Turkije heeft sinds een jaar een wet die persoonsgegevens moet beschermen. Toch staan ongevraagde verkooptelefoontjes nog altijd stijf op één als je Turken vraagt naar alledaagse consumentenergernissen.

Huisvrouw Gülbahar (76) in Istanboel barst los wanneer haar gevraagd wordt waar ze zich groen en geel aan ergert in het dagelijks leven.
“Aan die types die me om de haverklap telefonisch lastiggevallen met aanbiedingen voor een abonnement. Ik ben al meer dan 20 jaar bij Turkcell en wil ook geen andere provider, maar ik werd constant gebeld door Vodafoon. Uiteindelijk heb ik contact ogenomen met hun hoofdkantoor met het dringende verzoek mij niet meer ongevraagd te bellen. Toch bleven ze me bestoken, elke keer met een ander Vodafoonnummer. Steeds drukte ik ze weg en nu heb ik het eindelijk onder controle, hoop ik”.

Probleem is dat Turkije geen Bel-me-niet Register heeft om irritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Veel bedrijven en organisaties benaderen consumenten telefonisch, ongevraagd en meestal voor commerciële doeleinden.

Het is niet zozeer de terreur van robocalls. Dat soort agressieve telemarketing is vaak te herkennen aan het nummer en kan dus weggedrukt worden. In Turkije zijn het vrijwel altijd aardig klinkende jonge mannen of vrouwen die de consument wat proberen aan te smeren.

“Het is een ellende”, zegt ondernemer Gebro Kilic. “Niet alleen uitermate vervelend, maar ze zijn ook erg opdringerig. Ze durven je zelfs na 9 of 10 uur ’s avonds te bellen! Dan vraag ik ze of ze het zelf ook niet erg onbeschoft vinden om me zo laat te storen”.

Ook de overlast van reclamefolders is moeilijk terug te dringen, omdat Turkije geen brievenbusstickers kent tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen.
Melden van misbruik van persoonsgegevens kan inmiddels wel. Sinds vorig jaar is een nieuwe wet van kracht voor de bescherming van persoonsgegevens.

Met dank aan de politieke druk vanuit Brussel. Sinds 2013 onderhandelen Turkije en de Europese Unie over het opheffen van de visumplicht voor Turken. Het licht voor visumvrij reizen gaat pas op groen als Ankara heeft voldaan aan 72 criteria. Een daarvan is dat het beschermen van persoonsgegevens moet voldoen aan de Europese wet- en regelgeving. De nieuwe wet is een stap in de goede richting, maar voldoet zeker nog niet aan de nieuwe Europese marketing- en privacyverordening die volgend jaar ingaat en consumenten moet beschermen tegen ongevraagde marketing via mail, sms en geautomatiseerde telefoontjes.

Volgens de nieuwe Turkse wet mogen bedrijven geen sms-berichten of e-mails meer versturen naar consumenten die hun persoonlijke gegevens niet officieel met hen hebben gedeeld. Alle digitale bedrijven en websites die werken op lidmaatschapsbasis hebben hun systemen moeten aanpassen.
Wie zich tegenwoordig bijvoorbeeld wil inschrijven op de populaire vacaturewebsite Kariyer.net moet nu expliciet toestemming geven voor het verwerken en gebruiken van zijn persoonlijke gegevens, en indien gewenst akkoord gaan met de tekst voor het gebruik van communicatie per e-mail. Wie later wil worden verwijderd uit hun mailing- of sms-lijst kan klikken op kleine links onder het bericht.

Voor klachten kunnen consumenten bij twee loketten terecht. Eerst bij het bedrijf dat in overtreding is. Dat heeft 30 dagen om het probleem op te lossen of te reageren op de klacht. Als het antwoord onbevredigend is voor de consument, dan kan deze rechtstreeks contact opnemen met het KVKK, het instituut dat is belast met het toezicht op de naleving van de wet voor de bescherming van persoonsgegevens.

Boetes komen terecht in de koffers van de overheid, en worden niet uitbetaald aan de consument die het slachtoffer is. Als een bedrijf in de fout gaat en de privacy van de klant schendt dan kan de boete oplopen tot 15.000 euro.

Naast de behandeling van klachten van de consumenten voert de KVKK ad-hoc audits uit bij bedrijven.
Hoewel misbruik van persoonsgegevens in Turkije langzaam wordt teruggedrongen, zijn er nog tal van voorbeelden van bedrijven die de betreffende wet overtreden. Vooral banken en telecombedrijven hebben er een handje van, bedrijven die alle informatie met toestemming van de klanten hebben verkregen, zo luidt een veel gehoorde klacht.

“Mijn broer is klant bij de Garanti Bank. In april betaalde hij zijn creditcardschuld niet af”, vertelt student Naz. “Zonder onze toestemming belden ze mij en mijn moeder daarover. Dat is een schending van onze privacy, aangezien we onze informatie niet met de bank hebben gedeeld”.

Onlangs besliste een rechtbank dat een bank met dergelijke telefoontjes naar familieleden van klanten de wet had overtreden. “De bank kreeg een boete”, aldus Naz. “Feit blijft dat dergelijke praktijken doorgaan, tenzij een klant een klacht indient”.

Reageren




*

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch

Trouwstoet in Turkije eindigt vaak in chaos