Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Turks toerisme boort nieuwe markten aan

25 aug
2018
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

Foto © Slawomira Kozieniec

Na een zware crisis zit het Turkse toerisme weer in de lift. Het aantal vakantiegangers groeit fors, al vallen de verdiensten nog tegen. Daarom worden nieuwe markten aangeboord en nieuwe initiatieven ontplooid.

In de Yali lounge van het Four Seasons hotel aan de Bosporus zit een Arabisch gezin te genieten van de lunch: een romige pasta met zeevruchten. Voor de moeder, in haar zwarte, conservatief-islamitische ‘abaya’ gewaad, is dat nogal ingewikkeld. Ze kan maar één hand gebruiken, want bij elke hap moet ze haar niqaab (gezichtssluiter) optillen.

In de duurste hotels van Istanboel logeren steeds meer Arabische toeristen uit de olierijke Golfstaten en welgestelde Iraniërs. Navraag leert dat het ‘uitstekend gaat in het topsegment van de markt’, zoals een van de managers zegt.
De bezettingsgraad schommelt nu, in het hoogseizoen, rond de 95 procent. En de omzet per beschikbare kamer is gemiddeld weer op het niveau van topjaar 2014.

Het gros van de toeristen in de chiqueste hotels komt tegenwoordig uit Iran, Qatar, Koeweit, en Rusland.
Veel Europeanen laten het nog afweten ‘wegens de politieke problemen na de verijdelde coup in 2016’, zegt een touroperator.

De in Amsterdam geboren gids en reisleider Semra Özbek Akgöl heeft tijdens de crisis flink moeten bezuinigen om te overleven. Schoorvoetend beginnen Nederlanders Istanboel weer als vakantiebestemming te kiezen. “Al ruim twee jaar heb ik geen boekingen voor groepsreizen. In de eerste helft van dit jaar kreeg ik vier aanvragen van een paar toeristen voor mijn fietstours.”
Van bedrijfsuitjes, congressen, of werkweken voor studenten naar Istanboel, die tot 2016 populair waren, is geen sprake meer, aldus Semra.

Nederlandse toeristen die nu bij haar aankloppen, kijken niet op een paar honderd euro. “Ze verblijven in hotels als de Ritz-Carlton en betalen makkelijk 300 euro voor een sessie voor twee personen in een exclusief Turks badhuis”.

Aan de Turkse costa’s is de opleving van het toerisme na de rampjaren 2015 en 2016 harder gegaan. “Het is hier in Alanya nu echt druk”, zegt Hanneke Peijnenburg, sales manager bij Panorama Homes makelaars. “Het oude gevoel is terug. Weer veel Russen en Scandinaviërs op de stranden. Een forse groei van Iraniërs, en toeristen uit nieuwe landen zoals Estland, Letland en Litouwen. Meer Nederlanders, maar nog niet zoals voor de crisis”.

Met de dag goedkoper

Na het topjaar 2014, toen 36,8 miljoen toeristen zorgden voor een omzet van 34 miljard dollar, kelderde het aantal vakantiegangers in 2016 met 70 procent door terroristische aanslagen, de mislukte coup, en de boycot door Rusland. Sinds de tweede helft van vorig jaar zit het toerisme weer in de lift. Mede door goedkope aanbiedingen en de aanhoudende geldontwaarding van de Turkse lira waardoor shoppen en restaurants met de dag goedkoper worden.

Voorzitter Firuz Baglikaya van de vereniging van Turkse reisorganisaties ‘verwacht dit jaar een record aantal toeristen: tussen de 38 en 40 miljoen’. Daarmee komt Turkije weer in de top 10 van populairste toerismelanden. Toch blijft het wat verdiensten betreft in de onderste regionen.

Nieuwe initiatieven voor duurzame groei

Het concept van massa is kassa, gebaseerd op zon, zand en zee, met goedkope all inclusive gezinsresorts, is te eenzijdig, en levert op termijn geen duurzame groei op. Daarom is de sector begonnen met het verbreden van het toerismepakket, het ontsluiten van nieuwe markten, en het aantrekken van toeristen die meer geld uitgeven.

China en India zijn twee van de speerpunten. Ook de groei van het aantal gezondheids- en wellnesstoeristen – 1,1 miljoen vorig jaar – wordt gestimuleerd, omdat ze tien keer meer spenderen dan de gemiddelde toerist.

Als onderdeel van de promotie van cultuurtoerisme is het budget verhoogd voor het sneller ontsluiten van meer archeologische opgravingen. Zoals het circa 12.000 jaar oude tempelcomplex Göbekli Tepe (Navelberg), dat deze maand werd erkend als Unesco-werelderfgoed. En vrijwel dagelijks brengen Engelstalige Turkse kranten deze zomer verhalen over antieke nederzettingen.

De kersverse minister van Toerisme, Mehmet Ersoy, weet als geen ander dat het verdienmodel van de sector aan modernisering toe is. Hij bestuurt al 27 jaar zijn Etstur, een van de grootste toerismebedrijven van Turkije.

Kwaliteitsslag nodig

Ersoy wil een kwaliteitsslag maken om toeristen met een dikkere portemonnee aan te trekken. De opleiding van het personeel moet omhoog, aldus de minister. Verder stimuleert hij de diversificatie van de toerismesector en pogingen het seizoen te verlengen van 150 naar 365 dagen.

“Daartoe dienen de faciliteiten voor pensionado’s te worden uitgebreid. Ook moet er meer gedaan worden aan marketing, en zal Turkish Airlines meer directe vluchten moeten organiseren naar de Turkse Rivièra”, zegt de Nederlands-Turkse Deniz Üstertuna, die al sinds 1990 in het toerisme werkzaam is. “Op die manier kan ook het golf-, spa-, congres-, en voetbaltoerisme verder worden gestimuleerd”.

Reageren




*

Opluchting na bezoek advocaat: gearresteerde Deniz is gezond

Turks toerisme boort nieuwe markten aan

Honderden gewonden door amateurslagers Offerfeest Turkije

Leersums paar nog steeds vast in Turkse gevangenis, reden nog altijd onbekend