Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Business is booming in Turkije

25 apr
2013
Door: Marc Guillet
Er is 1 reactie

De Turkse economie boomt. De laatste jaren trekken steeds meer Nederlandse ondernemers naar het land om zaken te doen, maar ondernemers halen nog lang niet het onderste uit de kan. De nieuwe business guide Turkije, die onlangs werd gepubliceerd, toont hoe in Turkije de kansen voor het grijpen liggen.

De formele, directe, typisch West-Europese manier van zakendoen werkt niet in Turkije. Om in Turkije een succesvol ondernemer te zijn, moet je investeren in persoonlijke relaties met potentiële partners, stelt Marc Guillet, Turkije-correspondent in Istanbul en medeauteur van de business guide Turkije.

De gids is samengesteld door MKB-Nederland, de brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf. Guillet schreef de gids samen met webredacteur Liesbeth Meenink. Het doel is om ondernemers in Turkije te steunen door antwoord te geven op vragen als: ‘Hoe kom je aan de juiste contacten, waar vind je de juiste informatie en wat doen collega-ondernemers?’ De gids biedt nuttige informatie, maar geeft bovenal een goed beeld van Turkije, kansrijke sectoren, de geschiedenis, de (zaken)cultuur, de economie, de handelsrelatie met Nederland en de banden met Europa.

Succesverhalen

In Turkije zijn zowel grote als kleine bedrijven gevestigd. Van Philips tot bedrijven met slechts enkele werknemers. Volgens Guillet is het aantal ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf die zaken doen in Turkije, de afgelopen jaren flink gestegen. Populaire sectoren zijn onder andere agrifood, milieutechniek, watermanagement, duurzame energie en gezondheidszorg.

Vooral binnen de gezondheidssector is het booming bussiness. Bedrijven die bijvoorbeeld oogoperaties en gebitsverzorging aanbieden doen het erg goed, benadrukt Guillet. De Turkije-correspondent kan veel voorbeelden opsommen van (Turkse) Nederlanders die carrière maakten in Turkije.

Atilla Aytekin, de oprichter van het softwarebedrijf Triodor, is een van die succesverhalen. Het bedrijf heeft enorm veel winst gemaakt met het verkopen van Turkse software aan klanten in Europa en de Verenigde Staten. Een ander voorbeeld is René Meeuwissen, de eigenaar van het Brabantse bouwbedrijf De Meeuw. Het bedrijf richt zich onder andere op de constructie van tijdelijke huisvestingen en heeft onlangs voor 5 miljoen euro een nieuwe fabriek gebouwd in Turkije.

De lijst met namen die Guillet opnoemt, is lang en bevat onder meer de industriële ontwerpers van het Nederlandse designers consortium Yard 9 en medewerkers van het Utrechtste milieubedrijf AMECO. Last but not least is er ook het bedrijf peshs.com (afgeleid van Turkse woord voor hamamdoek, peştamal), dat hamamdoeken verkoopt en opgericht werd door twee Nederlandse zakenvrouwen.

Culturele valkuilen

Volgens Guillet zijn er wat betreft het zakendoen belangrijke cultuurverschillen tussen Turkije en West-Europa. Het belangrijkste verschil is dat emotie een veel belangrijkere rol speelt in de Turkse zakencultuur dan in de westerse. Guillet stelt dat je als West-Europese ondernemer een ‘gunfactor’ moet creëren met potentiële Turkse partners. “Er moet een klik zijn, praten over koetjes en kalfjes, familie, de belangrijkste voetbalwedstrijd van het afgelopen weekend, de Turkse keuken, gezamenlijke interesses. Je moet echt proberen een relatie te creëren en proberen om je een beetje in te leven in de Turkse cultuur.

In Nederland en de rest van West-Europa is alles sterk geformaliseerd. Alles is dichtgetimmerd, in Turkije is dat veel minder het geval. Kort en direct werkt hier niet. Hier moet je als ondernemers emotie tonen.” Daarnaast moet een ondernemer die succesvol wil zijn in Turkije, vooral niet doen alsof alles beter is in West-Europa of dat Turkije achterloopt. Voor de gemiddelde Turkse zakenman komt dat volgens Guillet al heel snel arrogant over.

Ook is het belangrijk dat je als ondernemer veel contact hebt met partners. Af en toe een mailtje sturen of folders uitdelen werkt niet in Turkije. “Je moet hier écht zijn en regelmatig je gezicht laten zien, zodat ze weten dat je betrokken bent en serieus zaken wil doen. Succes in Turkije vergt een langetermijninspanning. Je moet niet denken dat het hier om laag hangend fruit gaat dat je zomaar kunt plukken”, aldus Guillet.

Nood aan buitenlandse knowhow

Turkije wil in 2023, het jaar waarin de republiek 100 jaar bestaat, bij de tien belangrijkste economieën ter wereld horen. Volgens Leendert-Jan Visser, de directeur van MKB-Nederland, zijn de vooruitzichten rooskleurig. Turkije verwacht in 2013 een economische groei van vijf procent. “Maar Nederlandse ondernemers halen nog lang niet alles uit Turkije, blijkt uit de cijfers.

Zo zijn er nog geen zevenhonderd Nederlandse ondernemingen met vestigingen in Turkije”, benadrukt Visser. Visser stelt dat de Turkse economie evolueert naar een economie met midden- en hoogtechnologische producten en diensten. Om dit te kunnen realiseren heeft Turkije volgens Visser behoefte aan buitenlandse kennis, nieuwe technieken en investeringen. Hierdoor zijn veel kansen en mogelijkheden ontstaan voor ondernemers.

“Mooie bestemming voor handel en investeringen”

Lilianne Ploumen, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, geeft aan dat Nederlandse bedrijven voortdurend op zoek zijn naar nieuwe partners en klanten binnen snelgroeiende markten. “Turkije is zo’n markt. Het land werd de afgelopen jaren door zijn sterke groei en centrale ligging een economische wereldspeler. Samen met een sterke koopkrachtontwikkeling en een steeds hoger opgeleide bevolking, is Turkije een mooie bestemming voor Nederlandse handel en investeringen”, aldus Ploumen.

In tien jaar verdrievoudigde de handel tussen Turkije en Nederland, maar volgens Ploumen is op de Turkse markt voor Nederlandse bedrijven nog meer winst te halen. “Ik moedig mkb’ers aan om naar Turkije te gaan. Zeker als zij zakendoen in water, agrifood, tuinbouw, creatieve industrie, hightechsystemen, life sciences en health: snelgroeiende sectoren in Turkije waar Nederlandse bedrijven goed in presteren.”

Download gratis de Turkije Business Guide hier:

http://bit.ly/113dFoY

Handige links uit de gids hier:

http://www.mkbservicedesk.nl/7490/links-uit-business-guide-turkije.htm

One Comment

  1. Chris schreef:

    Goed artikel vol handige tips! Het verbaast me altijd hoeveel ondernemers zaken gaan doen in een ander land, zonder zich vooraf in te lezen over de cultuur en de gebruiken. Het programma ‘Ik vertrek’ is daar een ‘prachtig’ voorbeeld van. Daar zie je soms stellen voorbij komen die een hostel openen in Frankrijk zonder een woord Frans te spreken. Laat staan de omgangsvormen te kennen. Een slimme ondernemer is goed voorbereid! 😉

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch