Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Turkse dynamiek

14 jul
2012
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

in: Het Financieele Dagblad

FOTO © SLAWOMIRA KOZIENIEC

Aan de boulevard staan meer Lamborghini’s dan in heel Nederland

Wat een drukte! En hoe modern en uitgestrekt is deze megastad! Acteur Waldemar Torenstra en cabaretier Hans Sibbel kijken hun ogen uit. Samen met een cameraploeg van de VPRO rijden ze door Istanbul. Net is een visumzegel in hun paspoorten geplakt op de luchthaven Atatürk en nu in de taxi naar de trendy club Suada op een eilandje in de Bosporus.

Ze komen voor een nieuw tv programma op Nederland 3 waarvan zij de presentatie in handen hebben. Ter gelegenheid van de viering van 400 jaar Nederlands-Turkse betrekkingen zijn ze op zoek naar de band tussen de twee landen. In deze stad aan de Bosporus willen ze van Nederlandse en Turks-Nederlandse ondernemers weten hoe zij hun leven en werk hier ervaren. Verder zijn ze benieuwd naar wederzijdse vooroordelen tussen Turken en Nederlanders.

Nou die zijn er wel, merken ze bij aankomst bij de sjieke club Suada. ‘Wij vertellen hier tegen iedereen dat Nederlanders altijd op tijd zijn en nu komen jullie twee uur te laat’, zegt de Turks-Nederlandse Suna Bannink, die in 2008 met haar man Marco de trendy en internationale kledinglijn Sustilo oprichtte, geïnspireerd op tv series als Sex and the City en Gossip Girl.

Hans en Waldemar sputteren tegen met ‘dat kan hier in Turkije toch wel?’ en ‘hier komt toch iedereen te laat?’ Maar het is duidelijk dat er aan het cliché van de stipte Nederlander wel wat valt af te dingen. ‘Het valt me op dat steeds meer Turken op tijd op afspraken verschijnen’, zegt Semiha Ünal, die opgroeide in Den Haag en in in Istanbul al enige jaren actief is als business consultant voor haar bedrijf Solutions for You.

Terwijl de Nederlanders borrelen aan een van de bars bij het zwembad valt het oog van Torenstra en Sibbel op de Turkse dames in bikini’s volgens de laatste trend. De hoge hakken lijken hoger. De kleding is sjieker. En er staan hier aan de boulevard meer Lamborghini’s en Ferrari’s dan in heel Nederland. Vanuit een nabijgelegen buurtmoskeetje klinkt plots de oproep tot het gebed. Geen van de aanwezigen slaat er acht op. Cocktails, lounge muziek en strakke, sexy uitgedoste lijven, daar gaat het in deze mondaine omgeving om.

Vlakbij het zwembad staat een vergulde, met fluweel beklede fauteuil precies op de grens van Azië en Europa, zoals een bordje aangeeft. Torenstra gaat zitten en Sibbel staat er naast met zijn arm om de troon. Camera’s klikken. Leuk voor thuis dit soort kiekjes.

Geen van de ondernemers verbaast zich over Turkije als groeiwonder in de achtertuin van Europa. Willem Steenkamer, ceo van ING Lease, benadrukt de ‘geweldige werksfeer in Turkije’. ‘Ik werk al 18 jaar in het buitenland en zoveel inzet ben ik nog nergens tegengekomen’. Mark de Vries, directeur Turkije van het call center Unamic/HCN in Istanbul, werkte vier jaar in Suriname voordat hij naar Turkije kwam. Hij roemt de dynamiek van deze metropool en de Turkse samenleving. ‘Het gaat hier zo hard en er is zoveel groeipotentieel’.

Turken zijn veel flexibeler en in sommige opzichten moderner dan Nederlanders, constateert Michael Westenberg, directeur van het Trade & Investment Center, dat ondernemers helpt om toegang te krijgen tot de Turkse markt. Hij lacht en zegt: ‘Bovendien is hun gastvrijheid enorm; daar kunnen wij nog wat van leren’.

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch