Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Handelsmissie onder leiding van Maxime Verhagen

28 jun
2012
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

DAG 1

400 jaar diplomatieke betrekkingen

Ik ben er klaar voor. Koffer ingecheckt. Met vertegenwoordigers van 58 andere bedrijven wacht ik bij de gate op vlucht KL1613. Handig om onder leiding van minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie een bezoek te brengen aan Istanbul, de economische hoofdstad van het hard groeiende Turkije. Drie sectoren zijn aanwezig tijdens deze handelsmissie: de creatieve industrie, de defensiesector en de maritieme sector.

Turkije en Nederland vieren dit jaar 400 jaar diplomatieke betrekkingen. Dat geeft deze missie extra aandacht. Turkije is met stip de 17e economie van de wereld. Met een groei van 8,5% in 2011. Met een jonge bevolking en een grote binnenlandse markt van 74 miljoen mensen is het een markt met veel mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven. Nederland is één van de grootste investeerders in Turkije. De handel tussen beide landen is in tien jaar meer dan verdrievoudigd.

Redenen genoeg dus om de Turkse markt te verkennen. Ik aarzelde niet om in te tekenen voor deze reis. Meeliften met zo’n officiële delegatie biedt veel voordelen. Alles wordt geregeld. Dat bespaart je veel tijd en geld. Je doet in korte tijd meer kennis op en legt veel meer nieuwe contacten dan op een beurs mogelijk is. En je komt op plekken waar je anders niet zo makkelijk komt.

Ambassadeur Jan-Paul Dirkse, uit de hoofdstad Ankara overgekomen, spreekt ons toe in het Grand Hyatt Hotel waar we logeren. Hoe meet je het succes van een missie als deze? “Aan het aantal contracten dat is getekend? Nee, aan de hoeveelheid nieuwe contacten die je hebt gemaakt”, is zijn antwoord.

We krijgen een briefing van diverse experts. Ben de Vrie, hoofd marketing zakenklanten van ING en voorzitter van de werkgroep Turkije van de Dutch Trade Board, zegt dat Turkije een ‘hot spot’ wordt. “De komende tien jaar zal de Turkse economie veel harder groeien dan de EU”. Waarom? Omdat Turkse ondernemers veel flexibeler zijn. Door de gunstige lokatie van Turkije, dicht bij groeimarkten als Irak, Rusland, Midden-Oosten en Noord-Afrika. Doordat de middenklasse en koopkracht groeien. Zijn tips: Investeer tijd in de relatie met je Turkse partner. In Nederland volgt een diner na het sluiten van de deal. In Turkije zijn er eerst veel lunches en diners voor het contract kan worden ondertekend.

Ook Martijn Elgersma, hoofd economische afdeling van het consulaat-generaal, geeft advies. Doe je huiswerk. Zorg voor een goede juridische adviseur. Weet wie de klant is. Realiseer je dat je in Turkije niet snel even zaken kunt doen. Drie tot vijf jaar is nodig. Klop aan bij het Nederlandse consulaat en de ambassade voor hulp en advies.

Op de weg terug naar ons hotel praten we nog wat na op het dakterras van restaurant/club 360. Wat een schitterend uitzicht! Wat een wereldstad! Rechts het Topkapi paleis en de Hagia Sophia. Links de hangbrug over de Bosporus. Die wordt verlicht met allerlei van kleur veranderende Philips LED-lampen. Mooie Holland branding!

DAG 2

Superjachten

Om 8.15 uur geeft Marco Rensma van MEY Emerging Market Research een presentatie over trends en recente ontwikkelingen in de maritieme sector van Turkije. Kenmerken zijn: strategische locatie, veel (175) havens langs de kust, 90% in particuliere handen, relatief grote en jonge handelsvloot, sterke groei in containeromslag, 71 scheeps-werven, grote overcapaciteit sinds 2008. Turkije heeft ook een sterke positie in de markt van luxe superjachten – lengte vanaf 24 meter – waar medio 2011 een herstel begon. Na Italië en Nederland is Turkije het grootste jachtbouwland. De Turkse marine heeft een aantal grote orders in de pijplijn: zes onderzeeërs en zes luchtafweerfregatten.

Drie scheepswerven staan op het programma. De eerste heet Düzgit (Turks voor ‘recht door zee’). Een familiebedrijf dat drie tankers in bedrijf heeft in West-Afrika. Twee tankers zijn in aanbouw. Een voor een doen we een salespitch van 2 minuten. De manager die ons ontvangt in zijn kantoor stelt heel directe vragen over prijzen, over details van onze producten. Hij is goed ingevoerd en blijkt uitstekend op de hoogte van de prijzen van onze concurrenten in Duitsland, Noorwegen en elders.

Bij werf Sefine krijgen we witte helmen op. Ze hebben vijf schepen in aanbouw en tien in reparatie, vooral uit het buitenland. Ook hier is goed te zien dat de sector lijdt aan overproductie. Weinig lassers en metaalbewerkers, want er is weinig werk.

Aan de muur bij de receptie van scheepswerf Sedef hangt een verlichte foto van 1,5 x 1m van Atatürk, de grondlegger van de moderne republiek Turkije. Hij lijkt nog steeds heel populair. Mooie staalstraat heeft deze werf. Alleen jammer dat ’ie leeg staat. Voor 2008 waren hier nog 2000 man aan het werk. Nu bijna 900 minder. De geur van het lassen en het geluid van de slijptollen doen me goed. In normale tijden worden hier containerschepen gebouwd. Nu vooral onderhoudswerk en het ombouwen van schepen tot drijvende elektriciteitscentrales voor landen als Pakistan.

Terug in Istanbul wacht ons een receptie op het Nederlandse luchtverdedigings- en commandofregat Hr. Ms. Evertsen (F805). Opnieuw netwerken met Turkse gasten onder het genot van een biertje, jonge jenever en een Indonesische rijsttafel, bij de bemanning bekend als ‘de blauwe hap’.

DAG 3

Speeddaten

Vijf matchmaking-gesprekken met potentiële partners op het fregat. Een soort speeddating. Tien tot vijftien minuten. Goed als eerste kennismaking. Met drie of vier van hen denk ik wel verder te kunnen in de toekomst. Een goede score dus.

Snel de bus in. Naar het vliegveld voor de terugvlucht. Moe, maar een goede en intensieve eerste kennismaking met Turkije en zijn grote potentie. Wel had ik meer mensen willen spreken en meer werven willen bezoeken. De presentaties hadden wat mij betreft ook vooraf digitaal kunnen worden opgestuurd, zodat we in Istanbul meer tijd hadden.

Mooi dat we het nieuwe boek van Zafer Parlar ‘Business over Turkish Coffee’ meekregen. Over de verschillen in de Turkse zakencultuur, met allerlei tips hoe je de valkuilen kunt vermijden. Dat ga ik eens op mijn gemak lezen.

 

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch