Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Beatrix kijkt ogen uit in Turkije

15 jun
2012
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

Land afgelopen jaren sterk gemoderniseerd

in: AD

Istanbul – Koningin Beatrix heeft de afgelopen twee dagen in de Turkse hoofdstad Ankara en in de wereldstad Istanbul haar ogen uitgekeken. Sinds haar staatsbezoek van vijf jaar geleden – toen met Willem Alexander en de hoogzwangere Maxima – zijn er in razend tempo nieuwe wegen, luxe winkelcentra, kantoren- en appartementencomplexen verrezen.

Ook vice-premier Verhagen, die hier kort geleden met 59 ondernemers was om de handelsbetrekkingen te bevorderen, zei zich steeds weer te verbazen. “Ik kom hier nu sinds 1999. Elke keer valt het me op hoe snel de ontwikkelingen in Turkije gaan”, zei hij met bewondering.

Het tweedaagse privébezoek van koningin Beatrix aan Turkije was eigenlijk een verjaardagsvisite. Om net als in Amsterdam in april ook nu in Turkije de 400ste  verjaardag van vriendschappelijke relaties met dit invloedrijke moslimland te vieren.

Er is veel veranderd in de betrekkingen tussen Nederland en Turkije sinds de Schiedamse jurist Cornelis Haga in 1612 in Constantinopel arriveerde. Turkije durft hardop te dromen, is succesvol en zelfbewust geworden. De relatie is veel intensiever en wordt evenwichtiger. Steeds meer Nederlanders ontdekken ter plaatse dat hun beeld van Turkije toe is aan een grondige herziening. Velen zijn onbewust beïnvloed door uitspraken van politici als Geert Wilders die er op hameren dat Turkije nooit lid van de EU mag worden omdat het een ‘groot, arm en achterlijk moslimland  is dat niet wil moderniseren naar Europese maatstaven’.

Toeristen, studenten en ondernemers die verder kijken dan de all-inclusive resorts aan de Turkse Rivièra ontdekken dat niet alle vrouwen hoofddoekjes dragen en niet alle mannen een snor hebben. “Goh, het is hier veel moderner dan ik dacht”, is standaard de eerste reactie. En: “De mensen op straat zien er uit als in Spanje of Italië”.

Froukje van Oosterbos, die sinds 2009 in Istanbul woont, en in april met een partner het Nederlandse merk peshs. lanceerde, is duidelijk geïnspireerd door de positieve energie van de Turken. “Istanbul is een stad waar het bruist van de energie en de handelsgeest”, zegt ze enthousiast. “Onze hamamdoeken, slaapzakjes en badjasjes van hydrofiel katoen voor kinderen worden hier allemaal met de hand gemaakt. Met onze eigen kleuren en ontwerpen. De service en de werkmentaliteit van de Turken is fantastisch. Daar kunnen velen in Nederland een voorbeeld aan nemen”.

De jonge moeder en zakenvrouw voelt zich hier duidelijk thuis. Turken hebben een echte ‘winnersmentaliteit’, een ‘wil’ om te scoren en succesvol te zijn, zegt ze.
Turkije had vorig jaar een groei van 8,5 procent. Waarom gaat het zo hard in Turkije? “Veel Turken zijn ondernemend en enorm gedreven om hun ambities waar te maken.  Ze werken dan ook hard, 6-daagse werkweken zijn geen uitzondering, overwerken is geen probleem en part-time werken bestaat niet.  Ze staan altijd voor je klaar en zullen hun uiterste best voor je doen”, aldus Van Oosterbos.

Michael Westenberg, directeur van het Trade & Investment Center in Istanbul, beaamt dat en wijst nog op iets anders. “De slagkracht van Turkije is veel groter dan die van landen als Spanje of Italië. Er is een substantieel verschil: er is geen siësta, en geen mañana mañana-mentaliteit. De productiviteit  is hier vele malen hoger dan in de mediterrane landen. Daarom gaat het hier zo hard”.

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch