Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Integratiediscussie creëert blinde vlek

14 apr
2012
Door: Marc Guillet
Er is 1 reactie

Nederlanders kijken hun ogen uit wanneer ze Istanbul voor de eerste keer bezoeken. Niet alleen in de voormalige kathedraal Hagia Sophia, het Osmaanse sultanspaleis Topkapi, of de Blauwe Moskee. Het straatbeeld en de Turkse cultuur verbaast ze ook. ‘Goh, ik wist niet dat Turkije zo modern was’, is een standaard reactie. Meteen daarop gevolgd door ‘Ik zie hier veel minder hoofddoekjes dan in Nederland!’

Populisten als Geert Wilders spreken alleen in karikaturen over Turkije en de islam. Zo zou Turkije nooit lid van de EU mogen worden, omdat het volgens de PVV-voorman niet in Europa ligt, en een groot, arm, en achterlijk moslimland is dat niet wil moderniseren naar Europese maatstaven.

Dit soort populisme en de zwart-wit discussie over integratie van moslim minderheden vertroebelen het beeld van Turkije, volgens Joost Lagendijk, die sinds 2008 docent is aan de Sabanci Universiteit in Istanbul. ‘Wilders benadrukt een cliché dat veel mensen al uit hun eigen omgeving kennen’, aldus de voormalige Europarlementariër voor GroenLinks. ‘Slecht opgeleide, arme, conservatief geklede, en streng religieuze Turken. Mensen die met dat voorbeeld voor ogen Turkije bezoeken, zien dat de werkelijkheid een stuk genuanceerder is.’

Tot tien jaar geleden was Turkije nog een blinde vlek voor veel Nederlanders. ‘Er kwam eens een manager van een groot bedrijf  die zich erover verbaasde dat hij van het vliegveld werd opgehaald met een auto in plaats van een kameel’, zegt een van de expats lachend.

Hoewel steeds meer Nederlanders – als toerist, ondernemer, en student – kennis hebben gemaakt met Turkije, blijven stereotiepen hardnekkig.  Ook bij ondernemer Ronald de Bruijn. ‘Ik dacht dat er alleen vrouwen met hoofddoekjes zouden zijn. Dat alle mannen snorren zouden hebben. En dat alle leidinggevenden een speldje met de beeltenis van Atatürk op hun revers zouden hebben. Geen van die vooroordelen bleek te kloppen.’ De Bruijn is oprichter van Adversitement Turkije, een web-, mobile- en apps optimalisatie consultancybureau en cloud computing softwarehuis met wortels in Nederland, dat gespecialiseerd is in analytics, Usability Engineering en eMarketing intelligence voor online marketing acties.

Istanbul noemt hij een stad vol verrassingen. ‘Als je bij mensen thuis komt, worden alle registers van hartelijkheid en gastvrijheid opengetrokken. Echt fantastisch. Maar zakelijk afspraken nakomen vinden ze moeilijk en je moet vaak lang op je geld wachten en er achteraan gaan. Zakelijk gezien is het toch echt relaties wat telt, ook al breng je tools en technologie die duidelijk een hogere performance hebben. Dat maakt het zakelijke leven hier ook vooral intensief en een mix met je privé leven.’

One Comment

  1. Alex schreef:

    As a member of EU Turkey would be seen a poor csouin to other members. But within its immediate environment it is the dominant power economically and militarily. A big fish in a smaller pond. The choice is obvious. And it can influence outcomes in the Balkans, right under EU noses.

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch