Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Turkse exporteurs vinden nieuwe markten

5 aug
2011
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

in: Het Financieele Dagblad

Gaziantep – Turkije ondergaat in hoog tempo een sociaal-economisch transformatieproces. Van een land dat zich vooral op het Westen richt naar een land dat zich politiek en economisch ook op Azië oriënteert. De EU is nog steeds de belangrijkste exportmarkt, maar het belang van de EU voor de export neemt langzaam maar zeker af. In 2005 ging 59% van de Turkse uitvoer naar de EU. In 2010 was dat afgenomen tot 46,3%. Een daling met bijna 13%-punt in vijf jaar.

Gaziantep, aan de grens met Syrië, staat model voor de veranderingen. Van een slaperige provinciestad tot een economische dynamo voor de regio en een uitvalsbasis voor de export naar de Arabische wereld en de rest van Azië. De stad groeide van 853.000 inwoners in 2002 tot 1,5 miljoen nu. In 2005 kreeg het een internationaal vliegveld. Het heeft vier industriezones met 690 bedrijven, waarvan er steeds meer exporteren. Trucks gaan van hieruit vooral naar het zestig kilometer verderop gelegen Kilis aan de Syrische grens of naar de Iraakse grensovergang Zakho.

Het nieuwe, vier verdiepingen hoge luxe winkelcentrum Sanko Park met vestigingen van Marks & Spencer en Carrefour en Turkse merken als Mavi Jeans staat symbool voor de snelle expansie. Het is er altijd druk. Niet alleen met Turkse shoppers, maar ook met Arabieren uit buurlanden, onder wie Rebar Tahir (34) met zijn gezin uit Irak. ‘Er is hier veel meer keus. Daarom komen we nu al voor de tweede keer’, zegt Tahir in een luxe schoenenzaak.

De handel van Gaziantep met de moslimbuurlanden is sinds 2001 gegroeid van 5% tot 35%, zegt Ali Riza Alpdogan van de kamer van koophandel. In 2010 bedroeg de de totale export $ 3,8 mrd. Daarvan ging 20% naar de EU.

Niet alleen de geografische diversiteit van de Turkse uitvoer groeit. Ondernemers richten zich ook steeds meer op hoogwaardige producten, zegt Cengiz Cicek, woordvoerder van Sanko Holding in Gaziantep. ‘Van land- en tuinbouwproducten als pistachenoten, druiven, olijven, vijgen, katoen, graan, zonnebloempitten, tomaten en abrikozen naar producten met een veel hogere toegevoegde waarde: machinaal gemaakte tapijten, verf, plastics, machines, frisdrank, snoep, confectie, olijfolie, hygiënische producten, muesli en tomatenpuree.’

Sanko, met een omzet van $ 2 mrd en 14.000 werknemers, is een voorbeeld van deze trend. De bedrijven van Sanko produceren machines voor de bouw, cement, verpakkingsmateriaal, airconditioners, gasbeton, plastic folie, denim, handdoeken, garens, gordijnen en linnengoed.

Voor Gaziantep is Irak de grootste markt. In de eerste helft van dit jaar bedroeg de export naar Irak $ 1,5 mrd, 46% van de totale uitvoer. De economie van het buurland werd van 1990 tot 2003 zwaar getroffen door het VN-handelsembargo en daarna door de oorlog tegen Saddam Hussein. Het olierijke land is begonnen met de wederopbouw en Turkse ondernemers spelen daarbij een belangrijke rol.

Acarsan uit Gaziantep is er een van. ‘Zeker 50% van onze export gaat naar Irak’, zegt Selim Acar, bestuursvoorzitter van het bedrijf. ‘In de beginjaren waren het vooral etenswaren. Daarna producten voor de bouw. Op dit moment bouwen we acht ziekenhuizen in Irak. Het is een enorme groeimarkt.’

Elders in het Midden-Oosten en Noord-Afrika heeft de politieke onrust negatieve gevolgen voor Turkse ondernemers. Zo verminderde de export van cement vanuit Antalya naar de Arabische wereld met 35% in de eerste helft van dit jaar, van 515.000 ton naar 335.000 ton. Maar de handel met die regio’s groeide desondanks met 5% in dezelfde periode van $ 71,6 mln tot $ 75,3 mln.

Intussen zijn veel ondernemers in Turkije druk bezig met plannen voor het vergroten van hun exportpakket en op zoek naar kansen in nieuwe markten. Het is een vorm van risicospreiding, zo meent minister van economische zaken Zafer Caglayan. Turkse exporteurs zijn bezorgd dat de Europese kredietcrisis zich zal uitbreiden en hun afnemers in Italië en Spanje in de problemen zal brengen.

De scepsis over de stabiliteit van de Europese exportmarkt neemt toe en ondernemers zoeken contracten in landen waar de vraag blijft groeien. Het uitbreiden van de export naar de BRIC-landen is een prioriteit van de Turkse regering. Of zoals Rifat Hisarciklioglu, voorzitter de vereniging van kamers van koophandel, zegt: ‘Turkije moet zich meer richten op India en China. Daar wonen bijna 400 miljoen mensen met dezelfde levensstandaard als die in de EU.’

 

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch