Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Snelle groei van tuinbouw en pluimveesector in Turkije, dankzij Nederlandse technologie

5 aug
2011
Door: Marc Guillet
Er is 1 reactie

in: Het Financieele Dagblad

Sanliurfa – De oogst loopt ten einde. De laatste ladingen trostomaten worden in dozen afgevoerd naar de verpakkingsafdeling in de bedrijfshal. Het zweet gutst van de gezichten van de medewerkers in de kas. ‘Het is hier binnen nu bijna 40 graden’, zegt manager Hakki Acar. ‘Deze maand is het heet. De kosten zouden veel te hoog worden als we de kas ook in deze hitte met airco op een 22 graden moeten houden’.

Begin september start het tweede seizoen voor deze nieuwe en uiterst geavanceerde trostomatenkwekerij uit Nederland. Drie bedrijven zijn betrokken bij de bouw, inrichting en logistieke infrastructuur van deze hightechkassen met automatisch rijdende oogstwagens: Berg Product, Gakon en Enthoven Elektra. Het kassencomplex van 10 hectare wordt in twee fasen gebouwd. De eerste 5 hectare werd in februari al in bedrijf genomen hoewel de Nederlandse oogstrobots nog staan ingepakt.

Op het perceel ernaast zijn Turkse arbeiders druk bezig met de voorbereidende werkzaamheden voor de montage van de tweede kas. ‘Kom hier over dik een jaar nog maar eens kijken, dan draaien beide kassen met een topproductie’, zegt manager Hakki Acar.

Het ultramoderne tuinbouwbedrijf verrijst 50 kilometer buiten Sanliurfa, een stad van ruim 400.000 inwoners aan de Syrische grens. De keus voor hightech door het bedrijf Altunkaya is een goed voorbeeld van hoe Turkse producenten in hoog tempo westerse technologie omarmen.

Altunkaya, in het zuidoosten van Turkije, bevestigt dat de glastuinbouw zich de laatste jaren stormachtig ontwikkelt, vooral in de regio’s waar men aardwarmte kan gebruiken via warmwaterbronnen, zoals Sanliurfa, Antalya en het achterland van Izmir. Die bieden dus kansen voor de hele Nederlandse glastuinbouwkolom: veredeling, toelevering, productie, logistiek en afzet van producten. Ook de bedrijven Stolze, Dalsem, Van der Hoeven, Kubo, Bosh Inveka, en Verbakel zijn actief in de Turkse glastuinbouw.

Deze sector is, net als de rest van Turkije, bezig met een spectaculaire inhaalslag. Om meer kansen te hebben bij de export van hun producten op de internationale markt zijn Turkse ondernemers hun productieprocessen aan het moderniseren.

Ook in de Turkse pluimveesector maakt men graag gebruik van de nieuwste snufjes uit de R&D-afdelingen van westerse bedrijven. Zo betrekken de grootste industriële kippenslachterijen en kipverwerkingsfabrieken in Turkije hun hightechmachines van het Nederlands-IJslandse concern Marel Stork Poultry Processing.

Beypilic, marktleider van de Turkse kipslachterijsector, is een goed voorbeeld. Het bedrijf is gevestigd in Bolu, 250 km ten zuiden van Istanbul op de weg naar de hoofdstad Ankara. ‘We begonnen in 1986 met een kuikenbroederij en veevoederfabriek, en een leg- en slachtbedrijf’, zegt ceo Sait Koca. ‘Toen slachtten we 2000 kippen per uur. Nu hebben we twee slachtlijnen van Stork, geïntegreerd met machines van Marel, met een productie van 24.000 kippen per uur.’

Bij controles op kwaliteit, voedselveiligheid en hygiëne komt Beypilic er steeds als beste uit, aldus ceo Sait Koca. Zijn bedrijf levert als enige alle kipproducten aan de Burger King in Turkije: nuggets, kipburgers, sticks, schnitzels.

Bij een rondleiding door de fabriek laat ingenieur Kadri Güvener trots de machines van Stork en Marel zien. Het snijden, verdelen, wegen, testen op afwijkingen en in de gewenste vormen snijden van het kippenvlees gaat allemaal automatisch. Het ziet er hygiënisch en uiterst efficiënt uit.

Er zitten meer orders voor Stork machines in de pijplijn, want de Turkse consument eet steeds meer kip. In 2008 was het 15 kg per hoofd van de bevolking. Nu is dat al ruim 18 kg. En de vraag blijft groeien, want roodvlees is erg duur in Turkije en varkensvlees is om religieuze redenen verboden.

Kipslachterij Beypilic heeft inmiddels 2300 werknemers en een jaaromzet van $ 450 miljoen. Om de jaarlijkse productiegroei van 10% bij te benen, heeft Beypilic binnen twee jaar twee nieuwe slachtlijnen van Stork nodig, zegt Sait Koca. En de ambities reiken nog verder, want niet alleen de binnenlandse markt groeit, maar ook de export. Op dit moment vooral naar Irak. Maar er zijn besprekingen gaande met andere Arabische landen. Koca: ‘Over een of twee jaar gaan we naar de beurs’.

 

One Comment

  1. Mevr Reudink schreef:

    Geachte heer /Mevr

    Ik heb een aanvraag voor 30 containers per maand voor kip( halal geslacht) voor het midden oosten.
    Ik zou graag van u willen weten,of u deze voor mij iedere maand kunt gaan leveren.
    Het gaat in het begin ver 30 containers,met uitloop na meer.
    Graag zou ik van u een procedure en prijzen hiervoor willen hebben,van u.

    Vriendelijke Groeten
    Mevr Reudink

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch