Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Al eerder problemen met ramptoestel

27 feb
2009
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

ISTANBUL – Het ramptoestel dat bij Schiphol te pletter viel, had in de week voor het ongeluk twee keer technische mankementen. Maandag werd de vlucht van de Boeing 737-800 ‘Tekirdag’ naar Madrid afgelast, omdat een van de belangrijkste alarmlampjes in de cockpit, het oranje ‘Master Caution Light’, waarschuwde voor technische problemen. Dat heeft Turkish Airlines bekendgemaakt. Het euvel werd verholpen door onderhoudsmonteurs, maar twee dagen later stortte het toestel neer.motor

Precies een week voor de rampvlucht zouden er ook problemen zijn geweest met de beweegbare delen van de vleugels, de zogeheten ‘flaps’, aldus een anonieme bron in de Turkse krant Hürriyet. Turkish Airlines wilde daar geen commentaar op geven.
De ‘flaps’ zijn essentieel voor het opstijgen en landen. Door het verbreden van de vleugels krijgt het toestel voldoende tegendruk om veilig te vertrekken en te landen. “Als de ‘flaps’ vlak voor de landing op Schiphol weigerden, zou dat heel goed kunnen verklaren waarom de Boeing als een baksteen naar benden viel”, aldus een luchtvaartdeskundige in Istanbul. Volgens Turkish Airlines waren er amper vier maanden geleden – op 28 oktober – ook problemen met de beweegbare delen van de vleugels. Deze werden onderzocht en gerepareerd in een van de twee onderhoudshangars van Turkish Airlines op de internationale luchthaven van Atatürk in Istanbul.

Al deze problemen en de manier waarop ze zijn opgelost staan in het onderhoudsrapport dat altijd aanwezig blijft in de cockpit. Het zal naast de black box onderdeel zijn van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp.
Vorige week publiceerde de vakbond van werknemers in de burgerluchtvaart, Hava Is, een verklaring waarin Turkisch Airlines werd gekritiseerd wegens ‘onvoldoende technisch onderhoud aan de vliegtuigen van Turkish Airlines’.

De luchtvaartmaatschappij wijst erop dat er geen enkele aanwijzing is dat er een verband is met de crash. Op 19 februari, is er volgens schema gewoon onderhoud gepleegd aan het toestel, aldus de maatschappij in een verklaring op haar website.

Alle Turkse tv-zenders en kranten besteedden veel aandacht aan de crash. Veel live-beelden van de reddingswerkzaamheden en persconferenties. En de kranten pakten niet alleen op de voorpagina’s flink uit, maar ook binnenin met twee tot drie pagina’s.

De media zijn trots op de drie piloten die door hun manoeuvre zelf de dood vonden, maar door te landen in de klei de meeste passagiers ‘op wonderlijke wijze’ het leven hebben gered.

De populaire massakrant Posta, maar ook de kwaliteitskranten Radikal en Taraf, schrijven dat de minst ervaren van de drie piloten, de 28-jarige co-piloot Ölgay Ozgür, tijdens de fatale landing aan de stuurknuppel zou hebben gezeten.

Kritiek is er op de Turkse autoriteiten die veel te snel met geruststellend nieuws kwamen over het ongeluk en beweerden dat er alleen maar gewonden waren. De krant Taraf kopt zelfs met ‘Ankara crasht’ om duidelijk te maken dat Ankara de aanpak van de ramp totaal uit de handen heeft laten vallen. Sommige waarnemers wijzen er op dat het bagatelliseren van problemen onderdeel is van de Turkse cultuur, die moeizaam omgaat met slecht nieuws. ‘Problem yok’, er is geen probleem, is een standaarduitdrukking wanneer er problemen zijn.

Turkish Airlines, dat de afgelopen jaren een groei doormaakte van gemiddeld 20 procent, had enkele weken geleden nog een nieuwe internationale televisiecommercial gelanceerd met de Amerikaanse acteur en regisseur Kevin Costner. De commercial ‘Feel like a star’, die in zeventig landen te zien is, is in verband met de crash met onmiddellijke ingang stopgezet, aldus Turkish Airlines.

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch