Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Hülya’s droomshow in het New York aan de Bosporus

5 jan
2009
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

In: Tulpia

Kicken is het voor Hülya Aydin om hier in Istanbul de spectaculaire modeshow te zien van Nederlandse en Turkse ontwerpers. Het evenement verloopt vlekkeloos. Hülya straalt. Het is tenslotte haar concept en zij is de grote organisator.

De zaal in het Rahmi Koç Museum is afgeladen vol. Journalisten en fotografen verdringen zich om de beste plaatsen. Turkse tv-zenders zijn met camera’s aanwezig. De eregasten, staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken en staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap genieten zichtbaar van het wervelende spektakel van kleur, licht en geluid.


Bijna dertig bekende Turkse modellen, onder wie Şenay Akay, Çağla Şikel, Ahu Yağtu en Pınar Tezcan showen ruim honderd creaties. Onder andere van de beroemde Turkse couturier Erol Albayrak die op de eerste rij naast de catwalk kritisch toekijkt. Maar ook ontwerpen van Ümit Ünal, Arzu Kaprol, Jeroen van Tuyl, Sara Vrugt, EnD (Eva and Delia), Dilek Hanif, Hatice Gökçe, Mada van Gaans, Özlem Süer, Emily Hermans, Bas Kosters and Edwin Ousdhoorn.

Financiele steun is er van het ministerie van Economische Zaken, van de steden Amsterdam, Eindhoven, Enschedé, Rotterdam, Den Haag en Utrecht die creaties van hun ontwerpers mochten presenteren in een choreografie van Uğurkan Erez.
Hülya Aydin, moeder van vier kinderen, is een zakenvrouw in hart en nieren. De gedrevenheid en de uitstraling van ‘geen woorden maar daden’ laten daarover geen enkele twijfel. Een duizendpoot, die maar een richting kent: vooruit.

In 1997 begon ze als zelfstandig ondernemer. Nu heeft ze ruim 150 werknemers en een omzet van euro 3 miljoen op jaarbasis. Voor ze baas in eigen huis werd, werkte ze vier jaar bij uitzendbureau Vedior als landelijk projectmanager. “Dankzij de steun en de ruimte die ik kreeg van de directeuren van Vedior kon ik mijn eigen zaak starten. Eerst als Atlas Uitzendbureau. Tot 2003 was ik gespecialiseerd in het uitzenden van personeel, vooral in technische sector en in de logistiek. In 2003 zakte de economie wat in en ging ik op zoek naar extra werk. Ik wilde klanten op meerdere manieren van dienst kunnen zijn. Toen besloot ik Axcess holding op te zetten. Daarin zit de premium service, die het inpakwerk doet. Bovendien autoverhuur en uitzendkrachten. Dat is een goede combinatie. Het bleek namelijk dat als ik iemand wilde uitzenden er vervoer nodig was. Om de kosten van huurauto’s te besparen heb ik mijn eigen wagenpark opgezet. Vaak hadden mijn klanten in de logistieke sector veel handarbeid die ze wilden uitbesteden op lokatie bij iemand anders.
Eerst heb ik in Delfgauw een pand van 1000 vierkante meter gehuurd waarin de drie hoofdactiviteiten onder een dak verenigd waren. Dit jaar waren we er uitgegroeid. Nu heb ik de bedrijfsruimte uitgebreid naar 7000 vierkante meter. Daar doen we onder andere het inpak- en ompakwerk voor de Makro, voor Bart Smit en andere klanten. Uitzenden gaat nog steeds goed. Daar doe ik ook catering bij. Bij voorbeeld in house catering service bij Martinair. Alles wat de vliegtuigen qua eten en drinken ingaat en uitgaat wordt door onze uitzendkrachten verricht. Dat doe ik al ruim twee jaar en dat loopt goed.”

Axcess International Projects heeft Hülya opgezet als een brug in de internationale modewereld. Ze is al drie jaar bezig met dit concept. “Het idee kwam bij me op doordat ik in de logistieke sector ook te maken had met het vervoer van diverse modemerken. Zo kwam ik ook in contact met de beroemde mode-ontwerper Cemil Ipekci (62), die mijn creatieve geest is geworden. Hij is mijn inspiratie. Hij vult mijn zakelijke kant aan. Met zijn ideeen erbij heb ik het concept verder ontwikkeld.
In Rotterdam ben ik ook topontwerper Erol Albayrak tegen het lijf gelopen. Die vulde het idee verder aan met de opleidingen, de mode-academies, de nieuwe talenten. Erol is nu ongeveer drie jaar bezig met een project om een fashion en design center op te zetten. Net zoiets als de Istanbul Fashion Academy (IMA). Daarvoor heeft hij een plan ingediend bij de gemeente Rotterdam. Helaas was het budget onvoldoende, dus heeft het geen doorgang gevonden. Nog niet. Wat wij nu gedaan hebben is de krachten bundelen: mijn commerciele kant, de creatieve geest en ruime ervaring van Cemil, en de ontwerptalenten van Erol.
Zo is dit concept tot stand gekomen, waardoor wij hier in het Koç Museum voor het eerst deze show konden presenteren. Het was geen modeshow in de traditionele zin van het woord. Het was vooral om te laten zien hoe internationale ontwerpers samen op een podium hun talenten en creaties kunnen delen. En ook om hen daarmee de kans te geven dat de Nederlandse ontwerpers de Turkse markt en de Turkse ontwerpers de Nederlandse markt kunnen veroveren.”

Met wat ze hier aan de Gouden Hoorn heeft gepresenteerd, is ze voor het eerst als Axcess International Projects naar buiten getreden. “Dat is goed voor mijn naamsbekendheid. Zonder iets te laten zien blijft het alleen bij mooie woorden. Ik bedank ook heel erg het ministerie van Economische Zaken en het Nederlandse Consulaat-Generaal in Istanbul dat ze me de kans hebben gegeven om tijdens zo’n geweldige handelsmissie, de grootste ooit, ik toch bijna anderhalf uur lang de tijd heb gekregen om dit allemaal te laten zien.
Ik was heel blij dat echt iedereen zo enthousiast de deur uitging. Heb heel veel nieuwe contacten gelegd. Allerlei Turkse kranten kwamen op me af. Hürriyet kwamen nog langs, omdat ze nog allerlei extra vragen hadden voor ze het verhaal gingen afdrukken. Ik ben nu met mijn naam naar buiten getreden. Mijn doel heb ik nog niet bereikt. Dat gaat nog wel een aantal jaren duren. We zetten geen pand neer. Dit is het begin. We hebben de eerste trede van de trap genomen.”

De Nederlandse ontwerpers die hun creaties mochten laten zien vonden het een geweldige ervaring. Niet alleen door de professionele show, maar ook door de ambiance van de wereldstad Istanbul. “Ze sprongen helemaal de lucht in. De show was fantastisch. Ze hebben veel contacten gelegd. Bovendien kunnen ze nu kennismaken met deze stad die steeds vaker het New York aan de Bosporus wordt genoemd. Tot nu toe werd dat door de buitenwereld niet gezien, maar Istanbul is nu bezig om ook als zodanig naar buiten te treden. En daar leveren wij met dit initiatief ook een bescheiden bijdrage aan.”

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch