Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Turkije achterlijk? Hoezo?

3 jan
2009
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

Blog
Al jaren is Turkije een van de populairste vakantielanden voor Nederlandse toeristen. Niet alleen met bestemming Turkse Riviera voor liefhebbers van zon, zand en zee, maar ook voor cultuurvakanties, wintersport en trekking. Verder is Istanbul met stip gestegen in de top tien van populaire stedentrips. Toch krijg ik van bezoekers nog vaak de verbaasde reactie te horen ‘goh, ik wist niet dat het hier zo modern was’.

Over Turkije en Turken bestaan tal van opvattingen die veelal zijn gebaseerd op ingesleten beelden van streng kijkende moslim-mannen met baarden en gehaakte gebedsmutsjes in achterstandswijken en vrouwen met zedig om het hoofd gebonden hoofddoeken die gehuld gaan in conservatieve lange jassen in droevige kleuren. De beeldvorming is vaak negatief en de vooroordelen zijn hardnekkig.
Zo vertelde Jos Simons, voormalig directeur van prijsbreker Aldi die in 2001 gevraagd werd om de beursgenoteerde Turkse supermarktketen Bim te komen leiden, me laatst wat hij voor zijn vertrek dacht over Turkije: “Ik dacht een achtergebleven gebied, een land met kamelen en zo”.

Nilgün Yerli, de Turks-Nederlandse cabaretiere, schrijfster en tv-maakster, die nu in Izmir woont, klaagde kortgeleden tijdens de opnamen van haar tv-serie ‘Bij Yerli’ ook dat ze zo vaak te horen kreeg ‘dat Turkije een achterlijk ontwikkelingsland is’.

Turkije is na jaren van stagnatie sinds het midden van de jaren 80 bezig met een spectaculaire inhaalslag. Het is inmiddels verder dan Bulgarije en Roemenie, die in 2007 lid werden van de EU. En in sommige opzichten loopt Turkije voorop, zelfs in vergelijking met Nederland. Zo had Turkije in de jaren 90 met Tansu Ciller de eerste vrouwelijke premier en zijn er naar verhouding meer vrouwen in Turkije op topposities in het bedrijfsleven en op universiteiten dan in Nederland.

Ook op het gebied van het openbaar vervoer kan Nederland nog wat van Turkije leren.

Istanbul heeft sinds 2007 een autovrije busbaan van ruim 20 km die momenteel wordt verlengd en doorgetrokken van het Europese naar het Aziatische deel van de stad. Deze zogeheten metrobussen rijden als trams en hebben dezelfde lengte als een tram (18 of 24 meter). Ze trekken snel op en halen een gemiddelde snelheid van 80 km per uur. De bussen rijden op een hybride aandrijving met een accupakket en een tweede krachtbron, meestal lpg. Rotterdam, net als Istanbul een havenstad met internationale allure, gaat ook de goede kant op dacht ik vorige week toen ik las dat het de strippenkaart heeft afgeschaft en is overgestapt op een ov-chipkaart. Maar nu blijkt dat het oplaadbare pasje alleen geldt in de metro! Wie eerst de bus neemt tot het metrostation en na de rit met de metro de Fast Ferry neemt van Hoek van Holland naar de Maasvlakte heeft drie verschillende vervoersbewijzen nodig!
Dat hebben ze hier in Istanbul al jaren anders en beter geregeld. Al dertien jaar verplaatsen toeristen en Istanbulu’s zich in het openbaar vervoer met maar een vervoersbewijs: de Akbil, een plastic sleutelhanger met een metalen knop waarin een computerchip zit. Je kunt er ook voor kiezen om een muntje te kopen, maar reizen met de ov-sleutelhanger is honderd keer makkelijker en goedkoper.

Een ritje met de Akbil is 10 procent goedkoper dan een muntje. Je betaalt maar 50 eurocent voor een ritje. De afstand doet er niet toe. Van de Blauwe moskee naar het Taksim-plein, of van de Grote Bazaar naar het vliegveld, het is altijd dezelfde prijs. De langste rit is 62 km. En nog steeds betaal je niet meer dan 50 eurocent.

Overstappen binnen 45 minuten is gratis en de Akbil is op alle vormen van openbaar vervoer geldig: bus, metro, tram en veerboot.

En als je hier voor een weekje als toerist op bezoek komt, lever je aan het eind je ov-sleutelhanger weer in en krijg je je borg van 2,85 euro weer terug. Hoezo achterlijk?

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch