Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Winkelcentra bedreigen Turkse bazaars

17 dec
2008
Door: Marc Guillet
Er is 1 reactie

Laatst liep ik door de Kemeralti bazaar van Izmir. Ik had de indruk dat er minder mensen boodschappen deden dan begin dit jaar, toen ik er ook was. Mijn indruk blijkt juist. Er is niet alleen dit jaar minder klandizie in de bazaar, maar er is sprake van een structurele ontwikkeling.

Volgens Mehmet Gülaylar, voorzitter van de winkeliersvereniging van de Kemeralti bazaar is het aantal winkeliers teruggelopen van 11.700 in 2004 tot 8.600 nu. Dat is daling van ruim 26 procent!

Overal in Turkije hebben bazaars, die dateren uit de Ottomaanse tijd, het moeilijk. Moderne winkelcentra worden aangewezen als de grote boosdoeners. Shopping mall Kipa in Izmir bijvoorbeeld. Die heeft een enorme aantrekkingskracht op de 2,6 miljoen inwoners van de stad.

Dat is duidelijk wanneer ik – op gepaste afstand – meeloop met de Haagse kok Pierre Wind en cabaretiere en schrijfster Nilgün Yerli die inkopen doen om met twintig eerstejaars studenten van de culinary arts faculteit in Izmir een hoofdgerecht te bereiden voor 70 academici. De cameraploeg van de AVRO filmt voor het nieuwe programma ‘Bij Yerli’ terwijl Wind zich erover verbaast hoe modern Turkije is.

De luxe supermarkt van Kipa heeft niet minder dan 56 kassa’s en houdt het midden tussen de grootste Albert Heijn-winkels en de VEN groothandel, die zich richt op horeca, grootverbruik en bedrijfskantines. De Haagse kok geniet van het uitgebreide assortiment aan food en non-food producten, zoals verse vis, groenten die met een verstuiver vers gehouden worden, patisserie, delicatessen en een medewerkster die allerlei verse kruiden verkoopt. “Heerlijk toch?”, zegt Wind opgetogen. “Je kunt gewoon alles ruiken. Gelukkig zit hier nog niet alles in van die plastic condoomverpakkingen zoals in Nederland”.

Dat de oude Ottomaanse bazaars klandizie verliezen is natuurlijk niet zo gek. Consumenten hebben steeds minder tijd. Velen willen snel met de auto even boodschappen doen. In de buurt van de bazaars in de oude stadscentra is weinig parkeerruimte. Bazaars spelen niet in op de behoeften van de moderne consument. De meeste hebben niet eens toiletten. De grote winkelcentra zijn de moderne versie van de oude bazaars. Daar zullen de kleine ondernemers in de nostalgische bazaars het op den duur tegen afleggen.

De enige uitzondering is de Grote Bazaar in Istanbul. In dit labyrint van 3600 winkeltjes, dat kort na de val van Constantinopel (1453) werd gebouwd in opdracht van sultan Mehmet de Veroveraar, is het altijd druk. “Wij hebben geen last van de moderne shopping malls”, zegt Hasan Firat, de voorzitter van de winkeliersvereniging. “Wij overleven dankzij de toeristen”.

One Comment

  1. Jos schreef:

    Structureele ontwikkeling ( ? ) dat is zeker maar dat heeft een andere oorzaak dan men zal vermoeden.
    Normaal gesproken worden de toeristen die met de cruiseboten aankomen in Izmir door de “taksies” naar de Bazar gebracht, maar deze “chaufeurs” eisen een percentage van alle aankopen die door deze toeristen wordt gedaan van elke shopkeeper. Daar dit niet door iedereen wordt geaccepteerd worden de toeristen ook niet meer naar dit oude stadsdeel gebracht door de “taksies”. ( afpersers van het eigen volk = mafia )

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch