Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

De comeback van Turkse koffie

5 mei
2008
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

Istanbul – Koffie hoort zo bij onze westerse levensstijl dat weinigen zich realiseren dat de cultuur van koffie drinken en koffiehuizen (cafés) Europa bereikte via Turkse ambassadeurs. Ruim honderd jaar voor Süleyman Aga, de Turkse ambassadeur in Parijs, in 1653 zijn gasten voor het eerst Turkse koffie in zijn residentie voorzette, waren er in Istanbul al 600 ‘kahvehane’ (koffiehuizen).

Turkse pelgrims die naar Mekka en Medina gingen en Turkse handelaren die Jemen bezochten, kwamen in de vijftiende eeuw met de koffiecultuur in aanraking. De sterke koffie in miniatuurkopjes werd door de Arabische moslims gedronken zodat ze wakker konden blijven tijdens hun nachtelijke gebeden.

De Turken begonnen hun eigen variant van de sterke koffie te brauwen: elk kopje apart in een ijzeren kannetje, waarbij de koffie twee keer moet koken voor het verkrijgen van het gewenste schuim (köpük), dat voorzichtig in miniscule kopjes wordt geschonken. Net als tijdens het Ottomaanse Rijk, dien je nog steeds vooraf aan te geven of en hoeveel suiker je wenst, want de suiker wordt meegekookt. De belangrijkste uitdrukkingen bij het bestellen van de traditionele Turkse koffie zijn: orta seker (half schepje suiker), sekerli (veel suiker), az sekerli (heel weinig suiker) en sade (geen suiker).

Tot tien jaar geleden kon je in Turkije alleen maar Turkse koffie en Nescafé krijgen. De globalisering wint ook in Turkije terrein en steeds meer buitenlandse brands openen hier hun deuren. Gloria Jean’s was in 1999 de eerste. Inmiddels zijn er al 25 in de stad. Starbucks startte in 2003 in Istanbul. En nu lijkt er elke week een nieuwe Starbucks te worden geopend.

De populariteit van de buitenlandse brands groeit explosief. Ze winnen terrein op de markt die tot voor kort vrijwel het monopolie was van de traditionele Turkse koffie. Turken zijn echter rashandelaren en ondernemen zit in hun genen. Diverse ondernemers zijn een tegenoffensief gestart. In 2004 opende het nieuwe Turkse bedrijf ‘Kahve Dünyasi’ (Koffie Wereld) zijn eerste zaak met een vergelijkbare formule als de buitenlandse brands, maar met Turkse koffie als extra lokkertje.

In in mijn eigen wijk Kadiköy, aan de Aziatische oever van de Bosporus, kocht ondernemer Ragip Tuncali in 2005 de koffiewinkel van zijn vader in de bazaar en maakte er een café van. Hij gaf het de naam van zijn vader, Fazil Bey. Ouderwetse branders roosteren ter plekke de koffiebonen en je drinkt er Turkse koffie met Turks fruit en een glas koud water. Als ik me niet vergis is de come back van de traditionele Turkse koffie niet meer te stuiten.

Tuncali is er voorbeeld van. Hij begon in 2005 met zijn piepkleine winkel/café. Hij heeft een gemiddelde omzetgroei van 60 procent. En hij heeft nog twee nieuwe zaken in Istanbul geopend. Dubai is zijn volgende doel. Tuncali voorspelt dat de populairiteit om buitenlandse koffie te drinken, zal afzwakken en dat de wederopleving van de vraag naar Turkse koffie zal aanhouden. De vraag naar traditionele Turkse koffie is vooral groeiend in de landen die vroeger tot het Ottomaanse Rijk behoorden, aldus Tuncali. “Vooral in de Balkan en de Arabische landen”.

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch