Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Banen door Hollandse bakfiets in Turkije

17 mrt
2008
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

Büyükcamili – Kippen stuiven uiteen en honden beginnen te blaffen wanneer de uitbundig beschilderde bestelbus met een Nederlandse nummerplaat het Koerdische dorp Büyükcamili binnenrijdt. Het dorp, in het glooiende landschap van centraal Anatolie, ziet er uit als een groot erf. De verzameling van amper 300 huizen is slordig rondom de moskee gegroepeerd. Slechts honderd zijn er bewoond. De meeste dorpelingen werken het grootste deel van het jaar als gastarbeider in West-Europa.

Boerinnen met verweerde gezichten en pofbroeken zijn druk in de weer met het huishouden. Kinderen spelen op de stoffige paden. De bus uit Amsterdam veroorzaakt grote stofwolken. Bij een huis aan de rand van het dorp komt hij tot stilstand. Onmiddellijk worden Yalcin Cihangir en zijn verloofde Betül Tözüm omringd door opgewonden neven en nichtjes. Zijn moeder, met witte hoofddoek, omhelst haar zoon voor wie ze nog altijd de bijnaam ‘Corcil’ (Churchill) gebruikt ‘omdat hij als kind zo moeilijk en ongedurig was’, zegt ze lachend.

Ongedurig is hij nog steeds. Hij bruist van ideeen en energie. En daar begint het dorp nu ook de vruchten van te plukken.

De Cihangirs waren begin jaren 70 een van de armste gezinnen in het dorp. Onregelmatig kwam er wat geld van vader die als gastarbeider in Amsterdam werkte. Cihangir (39), die met moeite de basisschool in het dorp beeindigde, is inmiddels een succesvol ondernemer. Samen met Dave Deutsch (41) richtte hij in 2003 in Amsterdam De Fietsfabriek op. De bakfietsenfabrikant heeft een omzet van 3 miljoen euro en al tien vestigingen in Nederland en zes in het buitenland: Tokio, Toronto, Seattle, Chicago, Berlijn en Kopenhagen. ‘Filialen staan op stapel in Parijs, Santa Monica, Istanbul, Rotterdam en Gent of Antwerpen’, aldus de Cihangir, die het creatieve brein is van de onderneming.

Gisteren was het een bijzondere dag voor de Turks-Nederlandse ondernemer Cihangir. Temidden van alle filiaalhouders en heel het dorp opende hij op feestelijke wijze een nieuwe fabriekshal in zijn dorp waar alle fietsen voor de wereldmarkt zullen worden geproduceerd. ‘Ik ben hier echt trots op’, zegt Cihangir staand voor zijn ‘Bisiklet Fabrikasi’ waar de Turkse vlag, de Nederlandse driekleur en de vlag van De Fietsfabriek wapperen. ‘Elke keer als ik in mijn dorp kwam, vroegen ze mij ‘wanneer neem je me mee naar Nederland?’. Nu breng ik Nederland naar hier, door dit oerhollandse product hier te laten vervaardigen.’ Met folkloristische live muziek, traditionele Koerdische dans en een uitgebreide feestmaaltijd voor alle gasten werd de opening van de fabriek luister bijgezet.

Cihangir glundert. Hij vertelt hoe zijn dorp de afgelopen jaren alle vakmensen verloor aan de grote stad. Net als zijn oom, Manke Mehmet, die hem al als jongentje van vijf de eerste beginselen van het metaalbewerken bijbracht. ‘Hij verkocht zijn huis en vertrok. Ik heb hem overgehaald om terug te komen naar het dorp om de baas te worden van de fabriekshal. Zijn vrouw wilde er niets van weten. Net als veel dorpelingen wantrouwede zij ‘die gekke Yalcin en zijn wilde plannen’.’ Maar de fabriek staat er. Op grond van zijn vader, waarvoor hij zijn moeder een pachtsom van 100 euro per maand betaalt. Aanvankelijk creeert de fabriek 30 nieuwe banen in het dorp voor de productie van 200 fietsen per maand. ‘Ik verwacht dat we binnen een jaar nog twee hallen moeten bouwen om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar onze fietsen, die we op maat en in de wenskleur van de klant maken.’

Gisteren introduceerde De Fietsfabriek ter gelegenheid van de opening twee nieuwe modellen. De ‘boevenvanger’, een elektrische fiets voor 2800 euro. En de Ferrari, een lichtgewicht driewieler met een electromotor die is overdekt als een cabriolet. Je kunt er in de stad 60 km ver mee rijden. Binnen een uur is hij weer opgeladen. De prijs: 8000 euro.

 

Reageren




*

Dordtse Deniz mag al een jaar Turkije niet uit: ‘Ik hoop op vrijspraak’

Duizenden Turken beboet voor roken in auto, maar aantal rokers neemt nauwelijks af

Horendol van ongevraagde verkooptelefoontjes

Animo mkb-ondernemers voor Turkije daalt dramatisch