Artikelen:
Geniet van Istanbul met Marc Guillet

Turkse kersen met een Vlaamse ‘touch’

13 jul
2017
Door: Marc Guillet
Er zijn nog geen reacties

Bursa

Het zomert volop en de aanvoer van verse kersen wordt steeds groter. Bij Delhaize heet de topkwaliteit ‘Turkse Napoleon’. Dit ras is geplukt in Turkse boomgaarden, maar is in zekere zin ook Vlaams.

De kersen worden geteeld, verpakt en vervoerd door Alara in de Turkse stad Bursa. Dat is een van de grootste leveranciers van kersen in Europa en eigendom van ‘groenten- en fruitkoning’ Hein Deprez.

Buiten brandt de zon. In de schaduw is het tegen de 30 graden. Binnen in de sorteer- en verpakkingshal van Alara schommelt het kwik rond de 17 graden. Een leger van zo’n 700 vrouwen in blauw geruite schorten en latex handschoenen staat geconcentreerd kersen te sorteren, te wegen en te verpakken.

Om de kou op afstand te houden hebben ze zonder uitzondering onder of over hun witte hoofddoek een capuchon die deel uitmaakt van een warm trainingspak van zachte fleece.

Het plukseizoen is nog maar vier weken oud. In het hoogseizoen zullen hier duizend vrouwen werken aan deze elektronische high-tech sorteerinstallatie van het Italiaanse merk Unitec.

Alara, dat in 1986 van start ging, is uitgegroeid tot de grootste teler van Turkije met de modernste apparatuur. In een gelikte promo video, begeleid door opzwepende beat van het nummer ‘Rock ’N Roll Singer’ van ACDC, komt heel het proces in een paar minuten voorbij.

“Het geheim van de topkwaliteit van onze kersen is dat ze voor ze op transport gaan diverse keren op maat, kleur en kwaliteit worden gecontroleerd en door onze ononderbroken koudeketen een lange levensduur hebben”, zegt Belit Balci, plaatsvervangend managing director van Alara.

In de boomgaard krijgen de geplukte kersen meteen een douche met ijswater in een hydrocooler. Daardoor neemt de vruchttemperatuur binnen 7 tot 8 minuten af van 24 tot 4 graden. Frigotrucks vervoeren de oogst naar de verpakkingshal.

Medewerkers dompelen ze in een koudwaterbad. Rubberen lopende banden pikken de kersen op en transporteren ze naar een installatie die de kersen van elkaar scheidt met scherpe mesjes. Vervolgens verdwijnen ze onder een camerakap die 80 foto’s per seconde maakt. De afbeeldingen komen op een computerscherm. Een ander onderdeel van de sorteermachine scheidt de kersen van topkwaliteit van die met barsten, met rotplekken of andere kneusjes.

Turkije is met 535.000 ton de grootste kersenproducent ter wereld. In het land ligt ook de oorsprong van de kers, in de noordoostelijke bossen van de Zwarte Zeekust. In Europa kregen ze bekendheid nadat de Romeinse militair en politicus Lucius Licinius Lucullus kersen rond 70 v.Chr. meebracht uit Kerasunta, het huidige Giresun.

Op de ranglijst van de grootste exporteurs staat Turkije met 69.000 ton op nummer 3, na de Verenigde Staten met 85.000 ton, en Chili met 80.000 ton.

Turkije heeft de ambitie om de wereldleider in de export van dit fruit te worden. Hoe? “Schaalvergroting, nieuwe boomgaarden, meer kwaliteitscontrole en R&D, het telen van meer variëteiten, het uitbreiden van onze huidige markten Rusland en Europa, en het veroveren van nieuwe markten”, zegt manager Balci.

De sorteer- en verpakkingshal van Alara draait nu op twee derde van zijn capaciteit. Om de productie op te voeren is het areaal aan kersenbomen met 20 hectare uitgebreid tot 220 hectare. Samen met boomgaarden van de 305 andere aangesloten kersentelers gaat het om een totaal van 840 ha. Die leveren gemiddeld over het 8 tot 9 weken durende plukseizoen 8.000 ton.

Het seizoen wordt zo lang mogelijk gerekt door de aanplant van kersenbomen op verschillende hoogten. De kersen die nu in de winkels liggen komen van zeeniveau. Daarna van boomgaarden 600 meter hoger in de regio Izmir. Aan het eind van het seizoen oogsten de boeren op 1.400 meter in het dorp Mihaliccik. “Om de kwaliteit te optimaliseren en de oogst te beschermen hebben we daar 11 windmachines en twee hagelkanonnen van het Belgische bedrijf Inopower”, zegt manager Balci. “Deze kanonnen hebben onze oogsten gered”.

Het kersenbedrijf Alara is eigendom van de Vlaamse ondernemer Hein Deprez, en onderdeel van de door hem eind 2014 opgezette The Fruit Farm Group. “In tien landen op drie continenten verbouwen, verwerken en verpakken we groente en fruit op eigen gronden”, zegt Deprez. Gezond, lekker en betaalbaar, daar gaat het volgens hem om. Voor de sales, marketing en distributie werkt zijn The Fruit Farm Group samen met Greenyard, de op een na grootste producent van groente- en fruitproducten ter wereld, waarvan Deprez de referentie aandeelhouder is.

Het Turkse kersenbedrijf Alara draait volgens Deprez een omzet die schommelt tussen de 37 en 40 miljoen euro.

Zijn ambitie is om in Turkije verder te groeien, maar hij wil niet overhaast te werk gaan.

Deprez zegt ‘bezorgd’ te zijn over de politieke onrust sinds de verijdelde militaire staatsgreep van een jaar geleden, al ziet hij economisch geen directe gevolgen.

“We hopen dat het weer wat opener en transparanter gaat worden. Turkije is een grote markt met een jonge, dynamische bevolking. We kijken hoe we op de binnenlandse markt een groter aandeel kunnen verwerven. Op termijn willen we ons gamma aan producten verbreden. Ik denk onder meer aan steenfruit en druiven”, aldus Deprez. “We gaan dat stap voor stap uitbouwen. Eerst gaan we de dingen die we al doen nog beter doen, want we mikken op duurzame groei. We investeren voor de lange termijn, minimaal voor een generatie, dat is onze filosofie.”

Hij benadrukt dat Turkije ‘een enorm potentieel’ heeft. “Door zijn strategische ligging zijn er veel exportmogelijkheden naar Rusland, het Midden-Oosten, Afrika. Het kan zich enorm ontwikkelen, omdat het een steeds beter opgeleide jeugd heeft. Er zijn gigantische mogelijkheden”.

Ondertussen gaat in de gekoelde hal het sorteren, wegen, verpakken en verzendklaar maken van de kersen in een hoog en gedisciplineerd tempo door: circa 500 ton per dag.

Voor de dozen met kersen voor Delhaize in de koeltruck worden geladen, bindt een medewerker ze samen op een pallet en rijdt ze een koelcel binnen.

Medewerkers van Alara kunnen de temperatuur van de kersen en de locatie van de truck in real time via de computer volgen door de met GPS verbonden Sensitech sensors in de vrachtruimte.

“Op elk gewenst moment kunnen we ingrijpen en de chauffeur bellen als er iets fout mocht gaan”, zegt manager Balci. “Dat gebeurt gelukkig zelden. Over 5 tot 6 dagen liggen deze ‘Turkse Napoleon’ kersen bij Delhaize in de supermarkten.”

Reageren




*

Nederland met $1,5 miljard topinvesteerder in Turkije

‘Turkse regering gijzelt Amerikanen’

Schoonzoon aller Turken mag al een jaar niet naar huis

‘Romans zijn als musea’